×

آشنایی با کشور ایتالیا

جغرافیای ایتالیا

کشور ایتالیا شبه جزیره ای  است که در جنوب قاره اروپا قرار دارد. مساحت کشور ایتالیا حدوداً برابر با یک پنجم کشور ایران می باشد و در شمال با سوئیس و اتریش، در شمال شرقی با اسلونی و در شمال غربی با فرانسه هم مرز است. این کشور از دو جزیره سیسیل و ساردنی و یک شبه جزیره ایتالیا تشکیل شده است. جنوب این کشور کانون فعالیتهای کشاورزی علی الخصوص باغداری اس. بزرگترین تاکستانهای اروپا و باغهای زیتون در جنوب ایتالیا قرار دارند. دامداری و کشت گندم و غلات در سراسر ایتالیا رواج دارد.
 

آب و هوا
ایتالیا دارای جغرافیای متنوعی است. به طور کلی زمستان‌های سرد با بارش بسیار زیاد برف و تابستان‌های آفتابی در بیشتر نواحی این کشور دیده می‌شود. اما در مناطق جنوبی تابستان‌ها بیشتر خشک و گرم‌تر می باشد و در زمستان نیز بارش برف بسیار کمیاب است. ولی در مرکز کشور، آب و هوا در فصل زمستان و تابستان بیشتر ملایم است.

 

تاریخ ایتالیا


یکی از قدیمی ترین تمدن هایی که در ایتالیا شناخته شده است، اِتروسک ها بودند که از حدود 700 سال پیش از میلاد مسیح، تا اواسط قرن اول میلادی بر این سرزمین حکومت می کردند. بعد از نابودی اتروسک ها حکومت ایتالیا به دست پاپ ها افتاد. امپراتوری روم در سال 395 میلادی، به دو قسمت روم غربی و روم شرقی تقسیم ‌شد. امپراتوری روم غربی تا 476 میلادی ادامه یافت، و امپراتوری روم شرقی یا بیزانس که بر جنوب و جنوب شرقی حکومت می کرد تا سال 1453 دوام آورد. این کشور در سده 11 میلادی به تصرف نورمن‌ها درآمد. در اواخر قرن 15 به میدان جنگ فرانسه و خاندان هاپسبورگ مبدل گردید و در طی این جنگها به تصرف ناپلئون درآمد و در نقشه سیاسی آن تغییرات فراوانی به وجود آمد و در سال 1805 رسما تحت سلطنت ناپلئون اول قرار گرفت. پس از این دوران ایتالیا با تحول بزرگی روبرو شد. حق رای به شهروندان ایتالیایی تعلق گرفت و آزادی‌های اجتماعی در این کشور گسترش یافت. با شروع جنگهای  جهانی اول و دوم, ایتالیا به عنوان یکی از کشورهای شرکت کننده در جنگ به متفقین پیوست.
با سقوط آلمان نازی و پایان جنگ جهانی دوم، در دوم ژوئیه سال ۱۹۴۶، و به‌دنبال انجام همه پرسی نظام سلطنتی باطل و «جمهوری ایتالیا» متولد شد و این تاریخ تبدیل به جشن ملی شد.  

 

بنای کولوسئوم Colosseum

آمفی‌تئاتری در شهر رم در ایتالیا است که ظرفیتی برابر با پنجاه تا هشتاد هزار نفر و ۸۰ درب ورودی دارد. اهمیت این آمفی‌تئاتر در گردشگری رم را نمی‌توان نادیده گرفت، سالانه هزاران توریست برای بازدید از این بنای باشکوه و تاریخی به رم می‌روند. امروز بسیاری از ما کلوسئوم را با نام گلادیاتورها و خون و حیوانات وحشی می‌شناسیم. گلادیاتورها در این مکان با حیوان‌های وحشی می‌جنگیدند و تماشاچیان را سرگرم می‌کردند .این آمفی تئاتر عظیم سنگی واقع در شرق مجمع رومی ها واقع شده است و در حدود 70-72 ق.م توسط امپراطور وسپاسیان از خاندان فلاویان به عنوان هدیه به مردم روم به بهره برداری رسید. در 80 میلادی ، تیتوس پسر وسپاسیان با 100 روز بازی ، از جمله مبارزات گلادیاتورها و دعوا با حیوانات وحشی ، کولوسئوم را که رسماً به عنوان آمفی تئاتر Flavian شناخته می شود ، افتتاح کرد. پس از چهار قرن استفاده مداوم ، این سِن با شکوه مورد غفلت قرار گرفت و تا قرن هجدهم میلادی از آن به عنوان منبع مصالح ساختمانی استفاده می شد. اگرچه دو سوم کلوسئوم اصلی با گذشت زمان از بین رفته است، اما این آمفی تئاتر همچنان به عنوان یک مکان محبوب گردشگری و همچنین نمادی نمادین از رم و تاریخ طولانی و پر فراز و نشیب آن باقی مانده است.

Coloseom

 

 

فواره تروی Trevi Fountain

آب‌نمایی در منطقه تروی در رم است که یکی از بزرگ‌ترین آب‌نماهای دنیا است. فواره تروی زیباترین فواره رم است. با چشمه حدود 20 متر عرض و 26 متر ارتفاع ، چشمه Trevi همچنین بزرگترین چشمه شهر است.
قدمت این چشمه به 19 سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد، در آن دوره این چشمه انتهای قنات Aqua Virgo را تشکیل می دهد. اولین فواره در دوران رنسانس ، تحت نظر پاپ نیکلاس پنجم ساخته شد.
ظاهر امروزی چشمه تروی مربوط به سال 1762 م. است ، زمانی که پس از سالها کار در دست نیکولا سالوی ، توسط جوزپه پانینی ساخته شد. جالب است بدانید، نام Trevi از Tre Vie (سه راه) گرفته شده است ، زیرا چشمه محل تقاطع سه خیابان بود.

 افسانه چشمه تروی
چرا همیشه در چشمه افرادی هستند که سکه به آب می اندازند و از خود عکس می گیرند؟

این افسانه که از سال 1954 با فیلم "سه سکه در چشمه" آغاز شد ، به شرح زیر است:
اگر یک سکه بیندازید: به رم برمی گردید.
اگر دو سکه بیندازید: عاشق یک ایتالیایی جذاب می شوید.
اگر سه سکه بیندازید: با شخصی که ملاقات کرده اید ازدواج می کنید.

tervi
 

کلیسای جامع فلورانس Cathedral of Santa Maria del Fiore

کلیسای اصلی شهر فلورانس ایتالیا است که در سال 1296 م به سبک گوتیک ساخته شده است. این کلیسا در ابتدا گنبد نداشت. در سال 1436 فیلیپو برونسلکی توانست گنبدی برای این کلیسا بسازد و در ساخت آن از روش نوینی استفاده کرد. 

church

 

پونته وکیو Ponte Vecchio یا پل قدیمی

پل قوسی سنگی متعلق به قرون‌وسطی در فلورانس ایتالیا است که بر روی رود آرنو قرار دارد و تا سال 1218 م. تنها پل روی این در فلورانس بوده است. این پل به دلیل بازارچه قدیمی‌اش مشهور است که در گذشته متعلق به قصاب‌ها بوده و در حال حاضر مخصوص صنف جواهرفروشان است. در جنگ جهانی دوم این پل تنها پلی بود که آلمانها آن را از بین نبردند. پونته وکیو یک مکان بسیار عاشقانه با چشم انداز عالی از رودخانه است.

pol

 

 کلیسای دئومو Duomo di Milano 


ساخت کلیسای جامع میلان از سال 1386 زمانی آغاز شد که سبک کلیساهای جامع گوتیک به اوج خود رسیده بود. تصمیم گرفته شد که کلیسای جدید باید در منطقه کلیساهای باستانی سانتا ماریا مگیوره و سانتا تکلا ساخته شود که بقایای آن بهمراه تعمیرگاه سان جیووانی آل فونتی ، هنوز در منطقه باستان شناسی قابل مشاهده است. این کلیسا بعد از کلیسای سنت پیتر در شهر واتیکان، در لیست بزرگ‌ترین کلیساهای ایتالیا قرار دارد و پنجمین کلیسای بزرگ جهان است.

 

گراند کانال ، Canale Grande 

 آبراه اصلی ونیز، به دنبال یک کانال طبیعی که مسیر معکوس S را از کلیسای سن مارکو تا کلیسای سانتا کیارا دنبال می کند و شهر را به دو قسمت تقسیم می کند. این کانال  یکی از شاهراه‌های ارتباطی ونیز است که اطراف آن را بناهای کلاسیک و ساختمان‌های باشکوه احاطه کرده‌اند. طول این کانال حدود 3 کیلومتر و عرض آن بین 30 و 70 متر متغییر است. ونیزی‌ها این کانال معروف را بلوار اصلی شهر می‌دانند، عمده حمل و نقل در ونیز توسط این کانال انجام می گیرد، زیرا تردد اتومبیل در بیشتر مناطق شهر ممنوع است.

grande

 

میدان سن مارکو

در قلب ونیز قرار دارد. طول آن 180 متر و عرض آن 70 متر است. این میدان در طول قرن نهم میلادی ساخته شده است، اما اندازه و شکل فعلی آن را در سال 1177 شکل گرفت و صد سال بعد آسفالت شد.این اثر تاریخی یکی از زیبا ترین ها آثار در جهان است. ناپلئون آن را "زیباترین اتاق نقاشی جهان" نامید. میدان سن مارکو پایین ترین نقطه در ونیز است. چندین بار در سال ، این میدان کاملاً دچار آبگرفتگی می شود. مشهورترین بناهای این میدان عبارتند از: کلیسای سنت مارک ، کاخ دوژ ، موزه کورر و کامپانیل (برج ناقوس باسیلیکا). میدان سن مارکو Piazza San Marco یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های ونیز است و به خاطر یکی از حواریون «عیسی مسیح» که «سن مارکو» نام داشته و در این میدان دفن شده، به این نام مشهور شده است.میدان سن مارکو

 

جزیره کاپری Capri Island

ایتالیا با بیش از 450 جزیره و نوارهای ساحلی گوناگون با قدمتهای باستانی، جزایری نیز در خود نهفته دارد که تا حدی ناشناخته مانده و راز آلود است. 
جزیره کاپری در جنوب ایتالیا در ورودی خلیج ناپل در نزدیکی شهر ناپل قرار دارد. این جزیره زیبا شش کیلومتر طول دارد و دونیم کیلومتر عرض. بسیاری از فیلم‌های هالیوود در این جزیره فیلم‌برداری شده است. در شمال غربی این جزیره غار آبی قرار دارد که یکی از جاذبه های این جزیره می باشد.
کاپری مانند یک داستان عاشقانه ناب است - مناظر دراماتیک ، آبی ترین اقیانوس که تا به حال دیده اید ، حتی رایحه گل لیمو در هوا. 
capri

نظرات کاربران

ارسال نظر

برچسب ها

تا کنون هیچ برچسبی برای این نوشته وارد نشده است

سایر نوشته های مجله گردشگری

تور آنتالیا همراه با رزرو سریع و تضمین بهترین قیمت تور آنتالیا
تور آنتالیا همراه با رزرو سریع و تضمین بهترین قیمت تور آنتالیا

شاید باورتون نشه، شهر آنتالیا واقع در سواحل ترکیه، هر ساله حدود 16 میلیون نفر بازدید کننده داره. چرا ...

نایب‌قهرمانی تیم تنیس گیلوا گشت پارسیان
نایب‌قهرمانی تیم تنیس گیلوا گشت پارسیان

نایب قهرمانی لیگ دسته یک تیم تنیس گیلوا گشت پارسیان زمین های تنیس شاهین البرز، با حضور تیم ها ...

بهترین هتل های 5 ستاره آنتالیا کدامند؟ معرفی بهترین هتل های uall آنتالیا
بهترین هتل های 5 ستاره آنتالیا کدامند؟ معرفی بهترین هتل های uall آنتالیا

آنتالیا در سواحل مدیترانه ترکیه قرار گرفته و فوق العاده زیباست. شما در این شهر میتونید تعدادی زیادی ...

طراحی سایت و سئو توسط ایران سئو لند

تمامی حقوق این سایت برای گیلوا گشت پارسیان محفوظ است