×

مقایسه آنتالیا و استانبول + با تور تفریحی به انتالیا بریم یا استانبول؟

تصمیم گیری برای سفر به یکی از شهرهای ترکیه مثل استانبول یا هر شهر دیگه ای میتونه یک انتخاب چالش برانگیز باشه. چون هر شهر ترکیبی منحصر به فرد از تاریخ، فرهنگ متنوع و مناظر خیره کننده ای رو ارائه میده. با این حال، ترجیحات شخصی و نوع تجربه ای که به دنبال آن هستید، باید از فاکتورهای اصلی انتخاب مقصد ایده آل شما باشه. در این مقاله، به مقایسه آنتالیا و استانبول میپردازیم تا بتونید تصمیمی آگاهانه برای سفر آینده خود بگیرید.

برای سفر آنتالیا بهتر است یا استانبول؟

هر دو شهر مقاصد گردشگری محبوب در ترکیه هستن و هر کدوم جاذبه های منحصر به فردی دارن. اما برای مقایسه آنتالیا و استانبول لازمه موارد زیر رو در نظر داشته باشید:

-اولین مقایسه آنتالیا و استانبول: تاریخ و فرهنگ

سفر به استانبول مثل سفر در زمانه. شما در این شهر مکان ‌های تاریخی متعددی رو میتونید ببینید، مثل ایاصوفیه که یک معماری شگفت ‌انگیز داره و از آن به عنوان کلیسا، مسجد و موزه یاد میشه. مسجد سلطان احمد، با شش مناره سر به فلک کشیده و کاشی‌ های آبی باشکوه، یکی دیگه از مکان‌ های دیدنی استانبول هستش. برای علاقه مندان به تاریخ، آب انبار باسیلیکا ( یک سیستم ذخیره آب زیرزمینی باستانی) و بازار بزرگ استانبول (از قدیمی ترین و بزرگ ترین بازارهای سرپوشیده در جهان) پیشنهاد میشه که حتما دیدن کنن. اگر در انتخاب بین  این دو شهر هم مردد هستید، خواندن مقاله ی مقایسه آنتالیا و آلانیا رو بهتون توصیه میکنیم.

-دومین مقایسه: غذا و تفریحات شبانه

استانبول به خاطر غذاهای متنوعش معروفه که شامل کباب ترکی، بشقاب مزه، باقلوا و قهوه ترکی است. آنتالیا هم غذاهای بی نظیری داره که شامل سالاد پیاز و صدف شکم پر هستش. هر دو شهر دارای تفریحات شبانه پر جنب و جوش در فضای باز هستن. برای آشنایی بهتر با بهترین هتل های 5 ستاره آنتالیا، می تونید به لینک قبل مراجعه کنید.

-سومین مقایسه: هنر و رویدادها

گالری ‌ها و موزه ‌های هنری متعددی در استانبول برقراره. این شهر در طول سال میزبان رویدادها و جشنواره های مختلفی مثل جشنواره فیلم، جشنواره موزیک هستش که علاقه مندان به هنر رو از سراسر جهان به خود جذب میکنه.

چهارمین مقایسه این دو شهر: سواحل و طبیعت

انتالیا به خاطر سواحل زیبای خود مانند ساحل لارا و ساحل کنیالتی شناخته شده. از این رو، یک مقصد ایده آل برای آفتاب جویان و علاقه مندان به ورزش های آبی هستش. این شهر دارای انواع شگفتی های طبیعی از جمله آبشارهای دودن هستش که فرصت هایی رو برای پیاده روی و فعالیت های ورزشی در فضای باز فراهم میکنه. درحالی که استانبول بیشتر فضای سبز و پارک (مثل پارک گلهانه) داره.

به طور کلی، هر دو شهر از نظر تاریخ، فرهنگ، غذا، هنر، سواحل/طبیعت و موزه های باستانی تجربیات منحصر به فردی رو ارائه میدن. انتخاب یکی از شهرها در نهایت به این بستگی داره که فرد هنگام بررسی شرایط مسافرت، به دنبال چه نوع تجربه ای هست.

جاهای دیدنی استانبول

اکثر گردشگران موقع مقایسه تور آنتالیا و استانبول دنبال این هستن که کدوم شهر جاهای دیدنی بیشتری داره. استانبول یکی از کلان شهرهای بزرگ جهانه و جاذبه های گردشگری اینجا حتی خسته ترین بازدیدکنندگان رو نیز تحت تأثیر قرار میده. در این بخش جاهای دیدنی استانبول رو برای شما فهرست کردیم. حتما موقع سفر به استانبول این لیست رو در دست داشته باشید.

1. مسجد ایاصوفیه

گفته میشه هنگامی که امپراتور بیزانس برای اولین بار در سال 536 میلادی وارد کلیسای تمام شده خود شد، فریاد زد: به راستی که خداوند مرا برای چنین کاری ساخته. ای سلیمان، من از تو پیشی گرفتم!. در حال حاضر، این مسجد جزو کلیسای رسمی جهان محسوب میشه.

2. کاخ توپکاپی

این کاخ باشکوه در کنار تنگه بسفر اولین بار توسط محمد فاتح در قرن پانزدهم ساخته شد و محل زندگی و حکومت سلاطین امپراتوری عثمانی بود. این مجموعه یک نمایش خیره کننده ای از هنر اسلامی رو به بازدیدکنندگان ارائه میده. در این کاخ شما میتونید حیاط‌ های مجلل که با کاشی‌ کاری‌ های نقاشی شده، اتاق ‌هایی با تزئینات مجلل رو مشاهده کنید.

3. آب انبار باسیلیکا

آب انبار باسیلیکا یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های گردشگری استانبول هستش. این تالار زیرزمینی عظیم و کاخ مانند که توسط 336 ستون در 12 ردیف پشتیبانی میشه، زمانی منبع آب امپراتوری امپراتوران بیزانس بود.

4. موزه باستان شناسی استانبول

این موزه مجسمه ‌ها و مقبره‌ هایی رو در خود جای داده. در اینجا، یک اتاقی رو پیدا خواهید کرد که به شما کمک میکنه تاریخ وسیع و حماسی شهر رو تجسم کنید.

5. موزه پرا

معروف‌ ترین گالری هنری استانبول هستش که در آن میتونید نقاشی های شناخته شده هنرمندان داخلی  و خارجی رو ببینید. همچنین هر چند وقت یکبار یک برنامه ای داخل موزه برگزار میکنن که هنرهای تاریخی و معاصر رو به نمایش میگذارن.  

6. کاخ دولما باغچه

این کاخ مجلل و پرآذین، دکوراسیون و معماری اروپایی رو در قرن نوزدهم نشون میده. در این کاخ شما میتونید باغ‌ های زیبا با گل‌ های شکوفه ‌دار، فواره‌ ها و حوض ‌های زینتی رو ببینید. همچنین در فضای داخلی این کاخ لوسترهای کریستالی ماموت، اثاثیه به سبک فرانسوی و سقف‌ های نقاشی ‌شده کاملاً نمایان هستش.

مقایسه آنتالیا و استانبول برای زندگی

هردو شهر، از شهر های محبوب ترکیه هستن. هر دو شهر دارای ویژگی های منحصر به فردی هستن که اون ها رو برای زندگی ایده آل میکنه. در این بخش به مقایسه آنتالیا و استانبول از لحاظ زندگی کردن در میپردازیم.

  • موقعیت و آب و هوا

در حالی که استانبول در تنگه بسفر واقع شده که دریای سیاه رو به دریای مرمره متصل میکنه، شهر دیگر در سواحل مدیترانه واقع شده. بنابراین اولین مورد توجه به آب و هوای این دو شهر هستش. آنتالیا دارای آب و هوای مدیترانه ای با تابستان های گرم و زمستان های معتدل هستش، در حالی که استانبول دارای آب و هوای نیمه گرمسیری مرطوب با تابستان های گرم و زمستان های سرد است. از نظر موقعیت و آب و هوایی، آنتالیا برای کسانی که آب و هوای گرم رو در طول سال ترجیح میدن و عاشق ساحل هستن، مطلوب تره. از سوی دیگه، موقعیت استانبول جوری هست که امکان دسترسی به اروپا و آسیا رو فراهم میکنه و برای کسانی که میخوان فرهنگ ‌های مختلف رو کشف کنن، گزینه‌ای عالی هست.

  • خرج زندگی

به طور کلی هزینه زندگی در استانبول بیشتر است. به همون تناسب هزینه غذا، حمل و نقل و تفریح نیز بیشتره. البته هنگام بررسی مقایسه آنتالیا و استانبول توجه داشته باشید که هر دو شهر دارای مناطقی هستن که بسته به موقعیت مکانی قیمت ها میتونه بالا یا پایین باشه. به عنوان مثال، قیمت مسکن در مناطق مرکزی هر دو شهر به دلیل امکانات رفاهی بالا گران هستش.

  • فرصت های شغلی

در هنگام بررسی باید ببینیم کدوم شهر فرصت های شغلی مناسبی برای ما داره. استانبول قطب اقتصادی ترکیه هستش و در مقایسه با دیگر شهر ها فرصت های شغلی بیشتری رو ارائه میده. این شهر دارای اقتصاد متنوع با صنایع مختلف مثل مالی، گردشگری، تولید و فناوری هستش. اقتصاد آنتالیا به دلیل سواحل زیبا و مکان های تاریخی آن عمدتاً متکی به گردشگری است. بنابراین فرصت های شغلی بیشتر به صنایع مرتبط با گردشگری مانند هتل ها، رستوران ها، آژانس های مسافرتی و غیره محدود میشه.

  • حمل و نقل

استانبول دارای یک سیستم حمل و نقل توسعه یافته ای هستش که شامل اتوبوس، خطوط مترو، کشتی و غیره میشه و این عامل تردد در شهر رو آسون میکنه. آنتالیا هم دارای سیستم حمل و نقل عمومی است، اما به اندازه استانبول خیلی گسترده نیست. با این حال ما در هنگام مقایسه آنتالیا و استانبول به این نتیجه رسیدیم که این شهر، شهر کوچکی هست و بیشتر مقاصد گردشگری در فاصله چند قدمی قرار دارن. بنابراین، حمل و نقل ممکنه برای کسانی که در آنجا زندگی میکنن، ممکنه مسئله مهمی نباشه.

  • فرهنگ و سرگرمی

استانبول به خاطر تاریخ و فرهنگ غنی خود با موزه ها، گالری های هنری و مکان های تاریخی متعدد شناخته شده. در این شهر شما زندگی شبانه پر جنب و جوشی رو در کافه ها و رستوران ها میبینید. گزینه ی بعدی ما هم دارای مکان های تاریخی مثل شهر باستانی پرگا هست. با این حال، جاذبه اصلی این شهر بیشتر در سواحل زیبا و فعالیت های فضای باز مانند پیاده روی و ورزش های آبی خلاصه میشه.

مقایسه امکانات هتل های آنتالیا و استانبول

با توجه به اینکه یکی از مهمترین دغدغه های مسافران انتخاب هتل هستش، در این بخش از مقاله به بررسی امکانات هتل بر اساس فاکتورهای مختلفی از جمله موقعیت مکانی، امکانات رفاهی، خدمات و قیمت پرداختیم.
 

  1. محل هتل

هنگام مقایسه آنتالیا و استانبول حتماً به محل هتل توجه ویژه ای داشته باشیم. همون طور که گفتیم آنتالیا یک شهر ساحلی واقع در منطقه مدیترانه ترکیه است. این شهر به دلیل سواحل زیبا، مکان های دیدنی تاریخی و جاذبه های طبیعی مثل آبشارها و کوه ها شناخته شده. بیشتر هتل های این شهر در نزدیکی ساحل واقع شدن و گردشگران به راحتی میتونن جاذبه های شهر رو کشف کنن. از سوی دیگه، استانبول یک شهر جهانی محسوب میشه  که در شمال غربی ترکیه واقع شده. این شهر به خاطر تاریخ غنی، میراث فرهنگی و زیرساخت های مدرنش شناخته شده. از این رو، بیشتر هتل های استانبول در نزدیکی جاذبه های گردشگری مهم مثل موزه ها، مساجد، مراکز خرید واقع شدن.

  1. امکانات رفاهی

هتل های هردوشهر طیف گسترده ای از امکانات رفاهی رو برای پاسخگویی به نیازهای مختلف مسافران ارائه میدن. اگه بخواییم به طور جزئی تر در بحث مقایسه آنتالیا و استانبول متمرکز بشیم، هتل‌ های استانبول امکاناتی مثل استخر (سرپوشیده یا روباز)، خدمات اسپا (حمام یا سونا ترکی)، مراکز تناسب اندام (با تجهیزات قلبی یا وزنه)، رستوران ‌ها (با غذاهای محلی یا بین‌المللی) ارائه میکنن. همچنین برخی از هتل ها دارای تراس روی پشت بام با چشم انداز پانوراما از شهر هستن. این در حالیه که اکثر هتل های شهر دیگر ما، دارای سواحل خصوصی با صندلی های آفتابگیر و چتر هستن.

  1. خدمات هتل

کیفیت خدمات هتل میتونه تفاوت زیادی در تجربه یک مسافر ایجاد کنه. خوشبختانه هنگام بررسی این شهر ها به این نکته رسیدیم که هر دو به دلیل ارائه خدمات عالی مهمان نوازی به مهمانان خود شهرت پیدا کردن. اکثر هتل ها خدمات پذیرش 24 ساعته، خدمات دربان، سرویس اتاق، خدمات خشکشویی و ترانسفر فرودگاهی رو ارائه میدن. برخی از هتل ها نیز خدمات کرایه ماشین و بسته های تورگردی برای گردشگران درنظر گرفتن. چیزی که جالبه اینه که برخی از هتل ها در استانبول فعالیت های فرهنگی مثل کلاس های آشپزی ترکی یا اجرای موسیقی سنتی نیز ارائه میدن.

  1. قیمت

همه ما قبل از شروع سفر، قیمت هتل رو جستجو میکنیم. قیمت اقامت در هتل بسته به موقعیت مکانی، امکانات رفاهی و خدمات ارائه شده میتونه بسیار متفاوت باشه. به طور کلی، هتل های آنتالیا نسبت به هتل های استانبول مقرون به صرفه تر هستن. میانگین قیمت یک اتاق دو نفره استاندارد در یک هتل میان رده در آنتالیا حدود 50 تا 100 دلار برای هر شب است. از سوی دیگر، میانگین قیمت یک اتاق دو نفره استاندارد در یک هتل متوسط در استانبول حدود 80 تا 150 دلار برای هر شب است. با این حال، توی بررسی هاتون توجه داشته باشید که قیمت ها ممکنه در فصل اوج گردشگری (ژوئن-آگوست) یا برای هتل های لوکس با سواحل خصوصی یا ویلا افزایش پیدا کنه.

خلاصه مقاله

با توجه به فاکتورهای گفته شده در مورد مقایسه آنتالیا و استانبول میتوان این طور جمع بندی کرد: هر دو شهر دارای ویژگی های منحصر به فرد خود هستن که میشه برای سفر و یا زندگی ایده آل باشن. آنتالیا آب و هوای گرمی رو در طول سال با هزینه های زندگی کمتر اما فرصت های شغلی محدود ارائه میده. استانبول فرصت های شغلی بیشتری با اقتصاد متنوع اما هزینه های زندگی بالاتر فراهم میکنه. در نهایت، انتخاب بین این دو شهر به ترجیحات شخصی مثل آب و هوا، فرصت های شغلی، فرهنگ و غیره بستگی داره.

نظرات کاربران

ارسال نظر

برچسب ها

تا کنون هیچ برچسبی برای این نوشته وارد نشده است

سایر نوشته های مجله گردشگری

تور آنتالیا همراه با رزرو سریع و تضمین بهترین قیمت تور آنتالیا
تور آنتالیا همراه با رزرو سریع و تضمین بهترین قیمت تور آنتالیا

شاید باورتون نشه، شهر آنتالیا واقع در سواحل ترکیه، هر ساله حدود 16 میلیون نفر بازدید کننده داره. چرا ...

نایب‌قهرمانی تیم تنیس گیلوا گشت پارسیان
نایب‌قهرمانی تیم تنیس گیلوا گشت پارسیان

نایب قهرمانی لیگ دسته یک تیم تنیس گیلوا گشت پارسیان زمین های تنیس شاهین البرز، با حضور تیم ها ...

بهترین هتل های 5 ستاره آنتالیا کدامند؟ معرفی بهترین هتل های uall آنتالیا
بهترین هتل های 5 ستاره آنتالیا کدامند؟ معرفی بهترین هتل های uall آنتالیا

آنتالیا در سواحل مدیترانه ترکیه قرار گرفته و فوق العاده زیباست. شما در این شهر میتونید تعدادی زیادی ...

طراحی سایت و سئو توسط ایران سئو لند

تمامی حقوق این سایت برای گیلوا گشت پارسیان محفوظ است